Jubilerende duurzaamheidsorganisaties in dialoog met de nieuwe generatie

18de Nationaal Sustainability Congres schenkt aandacht aan 50-jarig jubileum Club van Rome en Stichting Maatschappij en Onderneming (SMO).

Bron: Duurzaamondernemen.nl, geplaatst op 31 oktober 2018

Na de oprichting van de ASN Bank in 1960, zijn de oprichting van de Club van Rome en van Stichting Maatschappij en Onderneming (SMO) in 1968 de eerste mijlpalen in de ‘Tijdlijn van de geschiedenis van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) in Nederland’ (1). Beide organisaties vieren dit jaar hun 50-jarig jubileum. Op het 18de Nationaal Sustainability Congres (8 november) gaan vertegenwoordigers van beide organisaties in dialoog met de ‘nieuwe generatie’

Kees Klomp (directeur van SMO en bekend auteur van boeken op het gebied van de ‘Betekeniseconomie’) en Bas de Leeuw (managing director van World Resources Forum en een van de drie Nederlandse leden van de Club van Rome) zien er beiden naar uit om te reflecteren op de historie en de huidige betekenis van hun organisatie voor duurzame ontwikkeling.

50 jaar Stichting Maatschappij en Onderneming (SMO)

SMO werd 50 jaar geleden opgericht met het doel en de ambitie om de maatschappelijke rol en taak van bedrijven te optimaliseren. Lange tijd was het nemen van maatschappelijke verantwoordelijkheid door bedrijven vooral een deugd. De afgelopen decennia echter hebben maatschappelijke verantwoordelijkheid en duurzaamheid zich razendsnel ontwikkeld tot een basisvoorwaarde. Bedrijven werden steeds nadrukkelijker gezien als de mede-veroorzaker én de oplossing van maatschappelijke problemen. Maatschappelijke verantwoordelijkheid en duurzaamheid zijn nu niet meer weg te denken uit de moderne bedrijfsvoering.

Met het omarmen van de ‘Betekeniseconomie’ is SMO dit jubileumjaar begonnen aan een nieuw hoofdstuk in haar bestaan. De Betekeniseconomie is het best te duiden als de beweging van bedrijven die maatschappelijke verantwoordelijkheid en duurzaamheid niet langer behandelen als manieren om de schade van de bedrijfsvoering te minimaliseren; maar als de manieren om de bedrijfsvoering maximaal maatschappelijk bij te laten dragen. Vooral de nieuwe generatie professionals – Generatie Y – is steeds nadrukkelijker geïnteresseerd in deze duurzaamheid 2.0 waarbij bedrijven tegelijkertijd zakelijke en maatschappelijke waarde creëren, en die hen daarmee naast het obligate inkomens-carrièrepad ook een impact-carrièrepad bieden.

50 jaar Club van Rome

De Club van Rome werd in 1968 opgericht om de mondiale uitdagingen voor de mensheid te begrijpen en oplossingen aan te dragen door middel van wetenschappelijke analyse en communicatie. Het bekendste rapport dat door de Club werd uitgebracht is: “Grenzen aan de Groei” uit 1972. Daarin werd met behulp van computersimulaties en scenario’s duidelijk gemaakt dat er samenhangen bestaan tussen economische groei, grondstoffen en vervuiling. “Duh!” zou je nu zeggen, maar destijds was het baanbrekend nieuws. Het rapport wordt alom gezien als hét begin van de milieubeweging en heeft geleid tot het wereldwijde duurzaamheidsbeleid zoals we dat nu kennen.

Er zijn intussen ook tal van andere denktanks en NGO’s actief. De Club van Rome is drukdoende om met zoveel mogelijk partners de urgentie van duurzaamheid op de agenda te blijven houden. “Weg met kolen, olie en gas, en wel voor 2050” was de simpele boodschap van Jorgen Randers, een van de auteurs van het 1972-rapport, tijdens het jubileumcongres op 18 oktober jl. in Rome. En laten we proberen om normen en waarden, menselijkheid en compassie, weer terug te brengen in het publieke debat, dat veel te ver naar het marktdenken is doorgeslagen. Er is een nieuwe ‘Verlichting’ nodig die ons vrij maakt van het marktdenken. Dat is de boodschap van het nieuwste rapport “Come on”. Met niet alleen maar kennis maar ook met hartstocht wil de Club ertegenaan. Daarvoor is jong en oud nodig. Jongeren betrekken in het werk is een van de speerpunten van de komende jaren. Oplossingen aandragen is mooi, maar echte “influencers” worden is beter.

Dialoog op 18de Nationaal Sustainability Congres: ‘Bridging generations for sustainability’

Het Nationaal Sustainability Congres is sinds 2000 het jaarlijks grootste duurzaamheidscongres in Nederland georganiseerd door adviesbureau Sustainalize en CKC Seminars. Net als de jubilerende organisaties heeft het congres een rijke historie. Tijdens het plenaire slotonderdeel zullen Bas de Leeuw en Kees Klomp namens de jubilerende organisaties in dialoog gaan met drie vertegenwoordigers van de ‘nieuwe generatie’ te weten:

  • Willemijn Brouwer, Sustainability Engagement & Learning Officer bij DSM. Zij is opgenomen in de lijst ‘2018 class of 30 inspiring young leaders’ van GreenBiz.Com
  • Linde Nieman, Masterstudent Klinische Neuropsychologie en voorzitter van de Jonge Klimaatbeweging. Opgenomen in de ‘‘Duurzame jonge 100′ lijst van 2018
  • Paul Geurts van Kessel, mede-oprichter van het bedrijf GreenHome en opgenomen in de ‘Duurzame jonge 100′ lijst van 2018. Ook is hij deelnemer aan de sectortafel ‘Gebouwde omgeving’ voor het Klimaatakkoord

Aan bod komen onderwerpen als:

  • Storytelling – het delen van ervaringen om de boodschap over te brengen en organisaties en individuen te activeren tot daadkracht;
  • Relevantie – hoe kunnen organisaties als Club van Rome en SMO relevant blijven en ook de nieuwe generatie aanspreken;
  • Bekrachtiging – hoe slaan we handen in één. Versterken we elkaar en zorgen we samen voor versnelling.

Maar ook: mag de nieuwe generatie nu gaan opruimen wat de oude generatie heeft veroorzaakt of laten liggen?

‘We want you’ wint Health Innovation Challenge 2016

Rotterdam, 3 november 2016 – Vandaag vond de tweede editie van de Health Innovation Challenge plaats. Tijdens de Challenge bedachten 35 MKB-ondernemers in co-creatie met zorgorganisaties als het Erasmus MC, IJsselland Ziekenhuis en Pameijer oplossingen voor zeven cruciale uitdagingen in de zorg. Maarten Struijvenberg, wethouder Werkgelegenheid en Economie bij Gemeente Rotterdam, reikte de hoofdprijs uit aan het winnende idee: We want you. zorg41.nl

Samen Sneller Innoveren

Den Haag, 01-09-2016 – De How To Get There Summit geïnitieerd door Minister Kamp en Neelie Kroes is dé plek waar innovatief Nederland samenkomt om van elkaar te leren en om zaken te doen met startups/scaleups. Op 17 november vindt dit grootse innovatie-evenement plaats op De Haagse Hogeschool waar ruim 2500 innovatieprofessionals, groei-ondernemers, investeerders, bestuurders en startups samen sneller innoveren. Wethouder Karsten Klein en Jan Lintsen, bestuurslid van De Haagse Hogeschool, hebben vandaag de How To Get There Summit officieel verwelkomt in Den Haag samen met projectleider Jurgen Nieuwenhuijsen, Commercieel Directeur Erasmus Centre for Entrepreneurship. Lees hier meer.

Nationaal Trainee Event 2017

Het NTE wordt dit jaar voor de vijfde keer georganiseerd. Na het succes van de voorgaande vier evenementen belooft het dit jaar wederom een dag vol inspiratie, boeiende sprekers, creativiteit en nieuwe inzichten te worden.  Om even kort uit te leggen: Het NTE 2017 staat in het teken van Next Economy. Dit is een buzzword dat alle uitdagingen representeert die geadresseerd moeten worden om ervoor te zorgen dat wij in een toekomstbestendige maatschappij en economie kunnen leven. Het programma is mede ontwikkeld met Randstad, Van Oord, KPN, Unilever en gemeente Rotterdam en is gefocust op Leadership for Impact. Aan de hand van workshops gefocust op IdeatonDesign Thinking en Pitchen gaan verschillende multidisciplinaire trainee teams onderling de strijd met elkaar aan. Niet alleen draagt dit bij aan de persoonlijke groei van trainees, maar ook creëert het unieke employee branding en de kans om bij te dragen aan een toekomstbestendige maatschappij en economie. Wij sluiten de dag feestelijk af om ons vijf jarig bestaan te vieren. Meer informatie is hier te vinden.

Expertpanel: Cyber Security En Grenzeloos Hacken

Opnieuw is gebleken dat onze digitale samenleving kwetsbaar is. Niet alleen privacy van burgers, maar ook infrastructuur, overheden en bedrijfsleven zijn doelwit van cybercriminaliteit. Vorige week maakten we kennis met WannaCry en begin deze maand werd een aantal Britse ziekenhuizen stilgelegd door een cyberaanval. Steeds weer worden we eraan herinnerd dat cyber security een van de belangrijkste maatschappelijke thema’s voor de komende decennia is.

Daarom heeft SMO een interdisciplinair panel van experts uitgenodigd om hun visie te geven op cyber security, de rol van overheden en het bedrijfsleven en een voorstel van Microsoft daaromtrent. Lees hier hun visie op Cyber Security.

Cyber Security Moet Nu Aangepakt Worden

ZIJN ALGEN DE TOEKOMST? ENGIE ALGEA TEAM WINT MET DUURZAME INNOVATIE ROTTERDAM100

Op 20 april vond de Grand Final van de talentencompetitie Rotterdam100 plaats in het Timmerhuis te Rotterdam. Excellente studenten presenteerden hier volgens het Get in the Ring principe hun oplossingen voor Next Economy cases van bedrijven uit de regio aan een publiek van 200 innovatiemanagers, corporate partners en studenten. Het winnende team ontwikkelde voor ENGIE een high-tech manier om afval en uitstoot via algen om te zetten in energie. Wethouder Visser sprak zijn verwondering uit voor de talenten: “Rotterdam100 bewijst dat de stad Rotterdam geen toekijker is als het gaat om innovatie, maar hierin altijd de leiding heeft!” Lees hier meer. 

Kies dit jaar voor Circulaire relatiegeschenken en kerstpakketten

Nu is er de optie om circulaire kerst- en relatiegeschenken te bestellen. Maak kennis met de eerste Circulaire Webshop van Nederland: www.LoopedGoods.com. Wij hebben onze krachten gebundendeld met VerdraaidGoed, NUDGE, Het Groene Brein en Nederland Circulair om circulaire producten in het zonnetje te zetten. Dit doen wij omdat wij geloven dat nog onbekende en onontdekte circulaire ondernemers van belang zijn voor een circulaire systeemverandering. Wij vertellen graag de verhalen van deze ondernemers. Waarom? Omdat het aanschaffen van hun producten deze ondernemers helpt. Zo bevorderen wij samen de totstandkoming van de circulaire economie. Help jij de circulaire economie ook verder? Bekijk de webshop LoopedGoods!

Liedewij CEBooster

CE Booster – Get Business Stories

Name: Liedewij de Graaf
Startup: IKcircuLEER

In 2014, Liedewij started the initiative of IKcircuLEER. With IKcircuLEER, she develops teaching methods to educate VMBO pupils about sustainability and circular economy, in an inspiring and practical way. She joins the Get Business programme since 2015.

IKcircuLEER started a few years ago. How did you start?

Since 2014 I work on accelerating the transition to a circular economy through education. As a former project manager in an educational publishing company, developing teaching methods and material was a logical next step for me to take. Next to developing these methods and materials we also organise meetings for teachers. The idea of IKcircuLEER won the ASN Bank Wereldprijs in 2014, and after this the project has turned into reality.

Klik hier om verder te lezen

Circular Minds Conference 2016

Op 18 november 2016 bezochten professionals van 30 verschillende publieke en private organisaties de Circular Minds Conference op het Erasmus Centre for Entrepreneurship in Rotterdam. De conferentie stond in het teken van de Circulaire Economie en door middel van workshops werden deelnemers uitgedaagd om op zoek te gaan naar innovatieve oplossingen voor circulaire vraagstukken. Het hoogtepunt van de dag was de uitreiking van de SMO Promovendi publicatie “Circulaire Economie: Wat? Waarom? Hoe?” aan Marjan Minnesma. Lees hier meer.

Rotterdam wint strijd om talent

Op 9 en 10 februari hebben 100 door universiteit en hoogleraren voorgeselecteerde talenten 24 uur lang gewerkt aan oplossingen voor de Next Economy met cases van o.a. ABN AMRO, KPN, Port of Rotterdam, CGI en ENGIE. Oud minister-president Jan Peter Balkenende, KPN CFO Jan Kees de Jager en CEO Port of Rotterdam Allard Castelein spraken alle de talenten toe over het belang van hun competenties voor het vormgeven van de economische groei van Rotterdam en Nederland. Lees hier meer.