Talent inspireert tijdens de Rotterdam100 finale

Menselijk haar afval? Het is de toekomst!

Op dinsdag 7 juni vond op de Erasmus Universiteit de finale van de talentencompetitie Rotterdam100 plaats. Tijdens deze finale hebben de 4 nog strijdende teams, bestaande uit excellente (inter)nationale studenten hun oplossingen voor actuele business cases uit de ‘Next Economy’ gepresenteerd. Deze business cases kregen zij aangeleverd van de partners ABN AMRO, CGI, Port of Rotterdam, Clean Tech Delta en Rotterdam Partners. Burgemeester Aboutaleb sprak zijn verwondering uit voor de talenten: “Rotterdam100 bewijst dat de stad Rotterdam geen toekijker is als het gaat om innovatie, maar hierin de leiding heeft!”. Lees hier het volledige sfeerverslag.

CE Booster aanwezig bij Vlaams Parlement en Innovation Expo Amsterdam

De CE Booster werd op donderdag 12 april goed vertegenwoordigd in binnen- én buitenland. SMO-directeur Hendrik Halbe kreeg op uitnodiging van het Vlaams Parlement spreektijd tijdens een hoorzitting over circulaire economie. Het Vlaams Parlement heeft aangegeven een aantal overheidsinstanties, academici en onderzoekers, platformen, federaties en bedrijven hierover te willen horen, waaronder SMO over onze CE Booster. Tijdens de hoorzitting stond de vraag centraal wat de overheid kan doen om de circulaire economie te stimuleren. 

Lees hier verder.

Interview met finalist Stijn de Flart

Op deze plek: 10 vragen aan Rotterdam100 finalisten. Stijn de Flart (TU Delft) bijt het spits af!

  • Wie ben je?

“Ik heb net 2 weken geleden mijn opleiding Werktuigbouwkunde aan de TU Delft afgerond. Nu ben ik me aan het oriënteren op vervolgstappen. Ik werk onder andere samen met een vriend aan een online ruilplatform en ben in Haarlem bij een project betrokken waarbij we samen met de gemeente een indoor skatepark ontwikkelen.”

“Met onze businesscase van Rotterdam Partners hebben we de Rotterdam100 gewonnen, een hele eer natuurlijk! We hebben een high-tech manier gevonden om menselijk haar te recyclen in nieuw en mogelijk bio-afbreekbaar materiaal. Er zijn nog geen concrete afspraken om het business plan en het prototype verder te ontwikkelen. Mijn teamgenoten studeren nog of hebben al een baan gevonden, en vervolgstappen moeten we nog bespreken.”

  • Waarom heb je met de Rotterdam100 meegedaan?

“Via mijn professor kreeg ik een uitnodiging doorgestuurd voor de Rotterdam100 en ik was direct geïnteresseerd! Op dat moment was ik voor mijn master thesis bezig met een plan voor de reductie van CO2. Dat idee wilde ik graag inbrengen voor de competitie, ook vanwege de circulaire visie van de Rotterdam100. Tijdens de 24 Hour Creation Battle hebben we hierover gebrainstormd maar uiteindelijk zijn we een andere weg ingeslagen!”

  • Wie is de meest inspirerende persoon die je ontmoet hebt tijdens de Rotterdam100?

“Ik heb veel goede speeches gehoord van veel inspirerende mensen! Die van Jan Peter Balkenende op de 24 Hour Creation Battle vond ik heel sterk en leuk. Ondanks dat we al 36 uur wakker waren had hij mijn volledige aandacht! Verder vond ik de workshops van de mensen van het Erasmus Centre for Entrepreneurship, zoals die van Jeroen Veenenbos, heel interessant en bruikbaar.”

  • Wat is de meest waardevolle ervaring die je uit de R100 hebt gehaald?

“Dat klinkt misschien suf, maar dat is toch de kennis die ik heb opgedaan tijdens de ontwikkeling van onze businesscase en ons product. Ik heb ontzettend veel literatuurstudie gedaan, dus mijn technische kennis is zeker verrijkt. Verder vind ik het heel waardevol dat we altijd vertrouwen hebben gehad in ons product, ondanks de vele sceptische reacties. We hebben mensen weten te overtuigen en uiteindelijk gewonnen, dus ons zelfvertrouwen was op zijn plaats!”

  • Wat is een nieuwe vaardigheid die je via de R100 hebt ontwikkeld?

“Snel beslissingen nemen en in korte tijd handelen. De Rotterdam100 was een enorm intensief programma wat iedereen uit onze groep moest weten te combineren met zijn of haar studie. Iedereen moest prioriteiten stellen en soms in bijzonder korte tijd toch kwaliteit weten te leveren. Los van dit is mijn kennis op zowel technisch als commercieel vlak enorm gegroeid!”

  • Wat vond je van de pitchdays?

“Het was in eerste instantie een beetje onduidelijk wat de bedoeling was van die pitch. Ik had een heel technisch verhaal over het afvangen van CO2, terwijl andere mensen een heel persoonlijk verhaal hadden. Evengoed was het een leuke dag!”

  • Wat vond je van de 24 Hour Creation Battle?

“Erg leuk en vermoeiend tegelijkertijd! De workshops op de eerste avond vond ik erg goed en inspirerend. Verder vond ik het in teamverband werken aan de businesscase een leuke ervaring.

  • Wat vond je van de Getting It Done Battle?

“De bezoeken waren erg leuk. De bedrijven hadden echt moeite gedaan om voor ons een leuke en inspirerende dag te organiseren. Die van Rotterdam Partners sprong er voor mij wel uit. Het was interessant dat er diverse partijen van BlueCity010, zoals RotterZwam, aan bod kwamen. Ze dragen allemaal op hun eigen manier bij aan de circulaire economie, wat ik heel inspirerend vind.”

  • Wat vond je van de Finale?

“De finale was heel erg leuk, ik wist niet precies wat ik ervan moest verwachten omdat het voor mij een nieuw concept was. De formule van Get in the Ring was goed voor het wedstrijdelement en bleek een zeer ontspannen manier om een concept te pitchen! We hebben veel positieve reacties gehad, onder andere vanuit de TU Delft.”

  • Omschrijf jouw Rotterdam100 ervaring in één zin?

“Hard werken, leerzaam en leuk!”

  • Omschrijf jouw Rotterdam100 ervaring in één woord?

“Aanrader.”

Talenten Rotterdam 100 maken kennis met de ‘RotterZwam’

Het is alweer tijd voor het laatste bedrijfsbezoek in de ‘Getting It Done Battle’. Rotterdam Partners nodigt de talenten voor deze gelegenheid uit in voormalig zwemparadijs Tropicana, waar nu BlueCity 010 is herrezen. BlueCity010 is een netwerk van circulaire ondernemers zoals RotterZwam, Superuse Studios, Spireaux, Stadsimker, Studio Dist en de Aloha Bar die hun business plannen, grondstoffen en reststromen op elkaar aansluiten. Deze ondernemers experimenteren met hun afval en zoeken naar bedrijven die weer van deze afval kunnen leven. Zo worden business cases op elkaar aangesloten en wordt de ‘blauwe’ economie gestimuleerd. Een goed voorbeeld van de Next Economy, het thema wat centraal staat binnen de Rotterdam100!

Rotterdam Partners
Rotterdam Partners is een samenwerkingsverband van verschillende organisaties die tot doel heeft om de Rotterdamse en lokale economie te promoten en te versterken. Dat doen ze onder andere door organisaties, personen en netwerken in en om de stad met elkaar te verbinden, door vraag en middelen rondom investeringsvraagstukken bij elkaar te brengen en door actief en gericht te communiceren met bewoners, bezoekers, ondernemers én  studenten, zoals vandaag het geval is met het bedrijfsbezoek van de Rotterdam 100.

Make it happen!
Vandaag worden de talenten verwelkomd door Henk Vooijs en Klaartje Fuchs van Rotterdam Partners. Henk Vooijs roept de talenten van de Rotterdam100 op om niet alleen na te denken over de Next Economy, maar om vooral ook dingen te doen, te maken: “The real change comes from doing things. Make it happen!”. Na deze korte maar krachtige introductie is het de beurt aan Gilbert Curtessi van de SuGu Club. Hij deelt zijn ervaringen op het gebied van ondernemen en blijkt niet te beroerd om het ook over zijn mislukkingen te hebben. Hij moedigt de studenten aan om grote ambities te hebben, maar geeft hen ook mee dat grote ambities vaak in kleine stapjes gerealiseerd worden: “Starting with what you already have close to you, connecting with people outside of your organization and creating synergy together, that’s what entrepreneurship in the blue economy is about.”

RotterZwam
Mark Slegers, een van de initiators van RotterZwam, gaat verder in op het principe van de blauwe economie: RotterZwam is een initiatief dat invulling wil geven aan de circulaire stad. Als je naar de natuur kijkt, dan is daar geen afval. De natuur gaat symbiotische relaties aan. De output van het ene systeem is de input voor het andere systeem.” Slegers moedigt de studenten van de Rotterdam 100 dan ook aan om de natuur ‘mee te nemen’ naar de boardrooms van hun toekomstige werkgevers. “Hoe kunnen we dat dan doen?”, is de vraag van de een van de studenten. Slegers antwoordt dat de studenten klein kunnen beginnen: “Koffie is een van de meest verhandelde goederen wereldwijd. Koffieafval kan als vruchtbare grond dienen voor heel veel gewassen, waaronder dus oesterzwammen!”

Dat de studenten overtuigd zijn blijkt wel als zij na afloop bijna allemaal een RotterZwam-Growkit aanschaffen, waarmee zij hun eigen koffiedik thuis kunnen omzetten in oesterzwammen. Ook de oesterzwambitterballen die studenten bij de borrel in de Aloha Bar voorgeschoteld krijgen vinden gretig aftrek.

Met het bezoek aan Rotterdam Partners is de Getting It Done Battle definitief tot een einde gekomen. Het vizier is vanaf nu volledig gericht op de finale.

Finale Rotterdam 100
Om Nederland klaar te stomen voor de Next Economy moeten we blijven innoveren. Binnen de talentencompetitie Rotterdam100 worden toptalenten aan toonaangevende bedrijven verbonden om de krachten te bundelen en samen versneld te innoveren.

Tijdens de finale van de Rotterdam 100 op dinsdag 7 juni 2016 presenteren de 4 overgebleven teams hun innovatieve oplossingen voor de business cases waar zij de afgelopen 3 maanden tijdens de Getting It Done Battle aan gewerkt hebben. CEO’s, ondernemers en ambitieuze studenten komen samen in een bruisende omgeving. Het belooft een vol programma te worden met toespraken van onder meer burgemeester Aboutaleb en Teun van de Keuken van Tony’s Chocolonely, Get in the Ring pitch battles en de presentaties van innovatieve oplossingen voor de Next Economy. Het spektakel wordt afgesloten met een feestelijke bedrijfsbarbecue waarbij er volop gelegenheid is om te netwerken.

De finale vindt plaats van 15:00 tot 17:00 uur op de Erasmus Universiteit. Reserveer uw plaats hier.

Samen sneller innoveren als ‘single hub’

Op dinsdag 12 mei werd de nieuwe editie van de How To Get There Summit gelanceerd op het Erasmus Centre for Entrepreneurship. Als trotse partner van ECE en de How To Get There Summit 2016 brengen wij deze nieuwe editie, die plaats zal vinden op 17 november 2016 en gehost zal worden door Den Haag, graag onder uw aandacht. Dit grootse innovatie evenement mobiliseert corporates, startups en innovatiehubs om samen sneller te innoveren als ‘single hub’. De How To Get There Summit is geïnitieerd vanuit StartupDelta door Neelie Kroes en minister Kamp en wordt door de innovatiehubs van Nederland georganiseerd. Lees hier meer.

 

Volop inspiratie voor de business cases van de Rotterdam 100 talenten bij NL Innoveert

Op 21 april bezochten de Rotterdam 100 talenten het Nationaal Techniek Festival van NL Innoveert op uitnodiging van partner Clean Tech Delta. Vandaag krijgen de Rotterdam 100 talenten de gelegenheid om persoonlijk kennis te maken met deze bedrijven en om deel te nemen aan een veelzijdigheid aan activiteiten, workshops en lezingen op het gebied van innovatie en de ‘Next Economy’.

Lees hier het volledige sfeerverslag.

Nieuwe SMO publicatie: ‘Sociaal Ondernemerschap’

Huidige maatschappelijke trends maken dat ‘business as usual’ niet meer volstaat. Niet alleen overheden, maar ook de civil society en het bedrijfsleven hebben een verantwoordelijkheid om bij te dragen aan een duurzamere samenleving. Er is daarom behoefte aan nieuwe manieren van organisatie-inrichting, die bijdragen aan zowel de economie als de oplossing van maatschappelijke vraagstukken. Denken in de geest van sociaal ondernemerschap past heel goed in deze context. Maar wat is sociaal ondernemerschap nu precies? Vanuit een multidisciplinaire invalshoek schetst deze publicatie een rijk en gedifferentieerd beeld van wat sociaal ondernemerschap te bieden heeft. De publicatie kunt u hier bestellen.

Bedrijfsleven investeert in vrouwelijk ondernemerschap

Op 8 maart – internationale vrouwendag – hebben SMO en CARE de handen ineen geslagen tijdens de ‘Power of Entrepreneurial Women Worldwide’ conferentie op de New World Campus in Den Haag. Doel van deze tweede editie was om meer vrouwelijke ondernemers te betrekken bij de in- en verkoop van producten en diensten. Deelnemende partijen waren onder meer Accenture, H&M Conscious en het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Lees hier meer.