Start op: 29 Oct 2014

Op woensdag 29 oktober 2014 organiseerde de Erasmus Universiteit Rotterdam in samenwerking met Fairtrade Max Havelaar, The Partnership Resource Centre en Young & Fair, de jaarlijkse Max Havelaar Lecture. Generatie Y, die door haar frisse blik en daadkracht veelal verantwoordelijk is voor innovaties, stond hierbij centraal. Een aantal duurzame koplopers uit verschillende generaties kwamen samen om met elkaar in discussie te gaan over onderwerpen zoals sociaal ondernemerschap, de opkomst van generatie Y, technologie, en de generatiekloof. SMO was hierbij aanwezig voor een vooraankondiging van onze nieuwe publicatie van het SMO-Lab International CSR.

Dynamiek tussen generaties

De lezing werd geopend door prof. Rob van Tulder van de Rotterdam School of Management en Noortje Schrauwen, adviseur bij Search Consultancy. Volgens Schrauwen zitten we in een systeemverandering waar een speciale rol is weggelegd voor generatie Y. Generatie Y is zelfverzekerd en neemt zelf initiatief om huidige (maatschappelijke) problemen op te pakken.

Verschillende interessante ‘battles’ tussen generatie Y en andere generaties vonden plaats. Het spits werd afgebeten door Willemijn Verloop, oprichtster van War Child en Social Enterprise NL, en Jitske Lundgren, medeoprichtster Studio JUX (duurzaam modemerk), die beiden hun visie deelden over sociaal ondernemerschap. Sociale ondernemers zouden meer ruimte moeten krijgen om impact te maken, aldus Verloop. Lundgren gaf aan dat ze vooral wilde dat de fashion die ze maakte mooi was en dat dat de reden moest zijn waarom mensen haar kleding kopen, niet het duurzame karakter. Een andere interessante battle vond plaats tussen Willem Lageweg, directeur MVO Nederland, en Joszi Smeets, directrice van de Youth Food Movement, over het belang van de frisse blik van generatie Y.  Volgens Lageweg moet er ‘meer jong talent in de besturen komen’. Meer van dit soort battles vonden plaats op de verschillende onderwerpen, waarbij een interessant perspectief werd geschetst over de rol van generatie Y in het verduurzamen en het socialiseren van ondernemerschap.

Vooraankondiging nieuwe SMO publicatie

Tussen de battles door kregen verschillende sociale ondernemers de kans om over hun bedrijf te pitchen. Als onderdeel hiervan kreeg SMO de tijd om haar opkomende publicatie, ´Business models of the future: Making International CSR work’, aan te kondigen. De publicatie focust zich op de algemene uitdaging voor multinationals om op de juiste manier om te gaan met maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) op een internationaal niveau. Verschillende strategieën worden benoemd over hoe multinationals MVO positief kunnen inzetten in hun internationalisatie strategie. De publicatie is geschreven door Prof. Rob van Tulder en is gebaseerd op zijn eerdere publicaties voor de Max Havelaar Lectures van de afgelopen jaren. Er was veel interesse vanuit de aanwezigen in onze publicatie, maar ook voor de andere werkzaamheden van SMO.

Dankzij de interessante sprekers en boeiende battles tijdens de Max Havelaar Lecture ging het SMO team weg met een interessant perspectief op generatie Y binnen sociaal ondernemerschap, food for thought over de oplossing van huidige ‘wicked problems’ in de samenleving en een stevige dosis inspiratie.

Bent u geïnteresseerd in de nieuwe SMO publicatie?

De nieuwe SMO publicatie  ‘Business models of the future: Making International CSR work’ komt voort uit het SMO Lab International CSR en wordt verwacht in het eerste kwartaal van 2015. Mocht u geïnteresseerd zijn in de nieuwe publicatie, stuur dan een e-mail naar derooij@smo.nl.

Contact

Gerelateerde