Start op: 7 Jun 2016 om 15:00 tot 20:00 Aantal plaatsen: 200

Menselijk haar afval? Het is de toekomst!

Op dinsdag 7 juni vond op de Erasmus Universiteit de finale van de talentencompetitie Rotterdam100 plaats. Tijdens deze finale hebben de 4 nog strijdende teams, bestaande uit excellente (inter)nationale studenten hun oplossingen voor actuele business cases uit de ‘Next Economy’ gepresenteerd. Deze business cases kregen zij aangeleverd van de partners ABN AMRO, CGI, Port of Rotterdam, Clean Tech Delta en Rotterdam Partners. Burgemeester Aboutaleb sprak zijn verwondering uit voor de talenten: “Rotterdam100 bewijst dat de stad Rotterdam geen toekijker is als het gaat om innovatie, maar hierin de leiding heeft!”

Over de finale
Na 3 maanden van hard werken tijdens de ‘Getting It Done Battle’, was het dinsdag tijd voor de teams om hun resultaten te presenteren voor een jury, bestaande uit wethouder Maarten Struijvenberg (gemeente Rotterdam), Raymond Hüner (directeur Talent Solutions LinkedIn Benelux), Arjen Boekhold (co-founder Tony’s Chocolonely), Diederik Rus (founder Vliegtickets.nl), Angelien Sanderman (bestuurslid Hogeschool Rotterdam) en het publiek.

De dag startte met een spectaculaire opening waarbij onder leiding van dagvoorzitters Keith Wallace (voorzitter De Investeerdersclub) en Hendrik Halbe (directeur SMO) 50 champagneflessen tegelijkertijd werden geopend. Na een korte introductie van Wim Wendt (CGI en voorzitter Rotterdam100 comité) en Evelien Haaksman (voorzitter SMO Studentenbestuur) werd gestart met de pitch battles. De teams werden vooraf geïntroduceerd door Alineke van den Berge (ABN AMRO), Victor Schoenmakers (Port of Rotterdam), Ron Voskuilen (Rotterdam Partners), Fred van Beuningen (Clean Tech Delta) en Wim Wendt (CGI).

Daaropvolgend was het tijd voor een intermezzo van Arjen Boekhold (Tony’s Chocolonely) waarin hij toelichtte hoe zijn bedrijf een voorbeeld wilt zijn van de Next Economy en trakteerde hij het publiek op chocoladerepen met speciale Rotterdam100 wikkels. Als afsluiting sprak burgemeester Aboutaleb het publiek inspirerend toe: “In een snel veranderende wereld vormt talent de olie voor de toekomst van Rotterdam. Daarom investeert Rotterdam in talentontwikkeling en verbinden we talenten aan toonaangevende bedrijven.”

Resultaten in de ring
Het hoofdelement van de finale waren de twee pitch battles volgens de formule van Get in the Ring. Hierin presenteerden de talententeams hun innovatieve oplossingen voor de business cases in 5 ronden van 30 seconden in een echte boksring. In de eerste pitch battle namen de teams van ABN AMRO en Clean Tech Delta het tegen elkaar op. De teamleden van de ABN AMRO case ‘Destroy the Bank’ gaven uitleg over de door hen ontwikkelde app Knowyourdata, waarop klanten hun data kunnen verkopen aan corporates en de opbrengst daarvan bijvoorbeeld direct aan goede doelen kunnen schenken. Klanten worden op deze manier ‘empowered’, omdat er een verdienmodel aan hun eigen data wordt gekoppeld. Tegelijkertijd worden datastromen op deze wijze gedemocratiseerd, wat de transparantie ervan vergroot. Het team van Clean Tech Delta met de bijbehorende case ‘Grey Suits on Bikes’, presenteerde een wervingstraject om studenten en young professionals meer te betrekken bij de thematiek en community rondom ‘clean tech’. Door middel van medezeggenschap en door studenten georganiseerde duurzaamheidsevenementen wordt de kloof tussen een duurzaam idee en een duurzaam bedrijf kleiner, wat aansluit bij de missie van Clean Tech Delta, zo beargumenteerden de teamleden.

Tijdens de tweede pitch battle stonden de teams CGI/Port of Rotterdam en Rotterdam Partners tegenover elkaar. Het team van CGI/Port of Rotterdam met hun case ‘A Logistic Nightmare’ pitchte een strategie waarbij een in de Rotterdamse haven database wordt geïntegreerd met een real-time continuous informatiesysteem. Dit systeem wordt vervolgens gekoppeld aan een slimme transport-app. Deze app bevordert de planning en het management van operaties in de Rotterdamse haven en leidt bovendien tot minder brandstofverbruik, ongelukken en vertragingen, aldus het team van CGI en Port of Rotterdam. De partner Rotterdam Partners vertelde van de wereld een schonere en groenere plek te willen maken door waarde toe te voegen aan afval en leverde daarom de case ‘Navel Gazing as Success Factor’ aan. Het team werkte hard aan de ontwikkeling van prototypes waarin zij menselijk haar verwerkte tot plastic om het zo beter (bio)afbreekbaar te maken en alle restanten van menselijk haar van kappers te benutten in plaats van weg te gooien.

Rotterdam Most Excellent
Het talentteam van Rotterdam Partners ging er met de hoofdprijs vandoor, bestaande uit de titel ‘Rotterdam Most Excellent’, een aanbevelingsbrief van burgemeester Aboutaleb en voormalig premier Jan Peter Balkenende én een reis naar de internationale finale van Get in the Ring. De jury koos voor deze innovatieve oplossing omdat het idee heel out-of-the-box en tastbaar is, op een creatieve manier waarde toevoegt aan afval en bovendien erg schaalbaar is. De ontlading bij het winnende team was groot. Stijn de Flart (TU Delft), teamlid van Rotterdam Partners, licht toe: “We hebben hier de afgelopen maanden keihard aan gewerkt. We zijn trots op het resultaat en nog trotser op onze overwinning!”.

De nieuwe editie van de Rotterdam100
Met de finale is de editie 2015-2016 van de Rotterdam100 tot een einde gekomen. In september start de volgende editie met nieuwe uitdagende business cases, toonaangevende bedrijven en excellente talenten. Wij hopen u daar weer terug te zien.

Contact