Start op: 25 Nov 2014

Als onderdeel van het recentelijk gestarte SMO-Lab Voedsel was SMO dinsdag 18 november jl. aanwezig bij het AGF Trendcafé in de Amsterdam ArenA. Het AGF Trendcafé  is een professioneel ketenplatform die ketensamenwerking binnen de gehele groente- en fruitsector stimuleert. Samen met Lab-partner ING werkt SMO binnen dit SMO-Lab om gevestigde voedselketenpartijen in aanraking te brengen met het koop- en kookgedrag van generatie Y&Z.  Tijdens het AGF Trendcafé kwam dit tot uiting en werd er een podium geboden aan interessante jonge ondernemers die met hen ideeën de voedselsector willen verbeteren.

Onder leiding van dagvoorzitter Theo Bleeker werd het event geopend met een interessante marktanalyse van Dirk Mulder, sectormanager Food en Retail van ING. Trendanalist Cindy van Cauter (Quotus Shopper Insights) presenteerde daarna de verschillende koop- en kooktrends van generatie Y&Z voor 2015. Eén van deze trends was dat de man een steeds groter deel van de boodschappen op zich neemt. Van Cauter benadrukte dan ook het belang van onderzoek naar zogenoemde “mannenpaden”. “Supermarkten zouden net als in de Verenigde Staten moeten experimenteren met andere opstellingen, zodat ook mannen de boodschappen makkelijk kunnen vinden” aldus Van Cauter.

Vooruitstrevende initiatieven binnen voedselsector

Vier uiteenlopende initiatieven variërend van een jongerenbeweging tot pop-up restaurant met een gedeelde missie om het huidige voedselsysteem eerlijker en duurzamer te maken, werden tijdens de interviewsessie enthousiast toegelicht door de jonge ondernemers.

Youth Food Movement (YFM), een jongerenbeweging die zich inzet voor een eerlijker en gezonder voedselsysteem, beet het spits af. Micha Lubbers, algemeen bestuurslid YFM, benadrukt het belang om “van elkaar te leren”. YFM verenigt jonge consumenten, chefs, boeren, producenten, studenten en beleidmakers. Food Cabinet deelt de missie van YFM en ontwikkelt ideeën die worden omgezet in strategieën en projecten die een bijdrage leveren aan de transitie naar een duurzaam voedselsysteem. Awareness campagnes  om voedselverspilling tegen te gaan zoals Damn Food Waste tegen voedselverspilling en  om de consumptie van de broccoli te promoten zoals Big Bang Broccoli werden enthousiast toegelicht door Renée Hendrickx, Junior Projectmanager bij Food Cabinet.

De startup Juice & Salad Café kan worden gezien als één van de koplopers in de transitie naar dit eerder genoemde ‘eerlijker en gezonder’ voedselsysteem. Nick Pals en Michiel Vos, de oprichters van Juice & Salad Cafe, brengen verse groente en fruit rechtstreeks van het platteland naar hartje Amsterdam. “Wij willen verder groeien en meer vers leveren” aldus Vos, die tevens ook eigenaar is van een biologisch akkerbouw bedrijf, “door de directe verbinding met het platteland blijft de prijs laag”. Een ander vooruitstrevend initiatief tijdens AGF Trendcafé is Instock, vertegenwoordigd door medeoprichter Freke van Nimwegen. Instock is een startup die voedselverspilling actief tegen wilt gaan door in hun pop-up restaurant slechts gebruik te maken van reststromen uit de keten.

Het AGF Trendcafé werd afgesloten met een presentatie Björn Kuipers die naast internationaal voetbalscheidsrechter ook supermarktondernemer is. Met fragmenten uit het afgelopen WK voetbal liet hij de verrassende paralellen zien tussen het vak van de scheidsrechter en de ondernemer.

Wij hopen het aanwezige publiek bestaande uit o.a. AGF producenten, supermarktondernemers en boeren te hebben voorzien met een dosis inspiratie van generatie Y. Zowel voetbalscheidsrechter Björn Kuipers als dagvoorzitter Theo Bleeker waren onder de indruk en gaven aan in de toekomst sapjes te komen drinken bij Juice and Salad Café en een hapje te eten bij Instock.

AGF Trendcafé is een initiatief van CHAIN Magazine, Frugi Venta, Retail Instituut Nederland en werd medegeorganiseerd door ING en SMO.

Wilt u meer weten over het SMO-Lab Voedsel en/of betrokken raken? Stuur een e-mail naar baars@smo.nl

Contact

Gerelateerde