Start op: 11 Feb 2016 om 16:00 tot 16:00 Aantal plaatsen: 100

SMO en Rotterdam werken 24 uur lang aan de ‘Next Economy’ met 100 jonge toptalenten

Op 11 en 12 februari vond in de Rotterdam Science Tower de 24 Hour Creation Battle plaats. Tijdens deze 24 uur durende innovatiemarathon werkten studenten en young professionals in multidisciplinaire teams aan oplossingen en businessmodellen voor ‘Next Economy’ cases. Deze cases zijn aangeleverd door partners ABN AMRO, CGI, Port of Rotterdam, Clean  Tech Delta en Rotterdam Partners, en beslaan de thema’s technologie, logistiek, fintech en circulaire economie. De partners benadrukten het belang van samenwerking tussen vooraanstaande bedrijven en jonge, creatieve geesten om een toekomstbestendige economie te bewerkstelligen.

Power of Ideas
Het startschot van de 24 Hour Creation Battle werd op donderdagmiddag gegeven door dagvoorzitter Hendrik Halbe, Guus Balkema van de SuGu Club en Irene de Ruijter van de Internet of Things Academy die de talenten aanmoedigden om te geloven in hun eigen kracht en kunnen om creatieve en innovatieve oplossingen te bedenken. Daarna was het tijd om de businesscases te lanceren en de samenstelling van de teams bekend te maken. Het verdere verloop van de middag stond in het teken van het werken aan de cases in de vorm van workshops met thema’s als probleemanalyse, idea generation en business model canvas. Deze workshops werden samengesteld en geleid door  Ferdinand Jaspers (professor Entrepreneurship, Erasmus Universiteit) en Jeroen Veenenbos (business development manager, Erasmus Centre for Entrepreneurship). Tijdens het avond- en nachtprogramma werd de noeste arbeid afgewisseld met een Company Diner, meetups met experts en een energieke kickbokssessie mede mogelijk gemaakt door Erasmus Sport. De aansluitende ochtend van de innovatiemarathon werd ingeluid door niemand minder dan Jan Peter Balkende, voormalig premier,  partner bij EY en lid van de International Advisory Board (IAB), een unieke Rotterdamse adviesraad bestaande uit internationale leiders uit de wetenschap, het bedrijfsleven en de publieke sector die zich inzet voor de Next Economy. De heer Balkenende voorzag de 100 talenten van nieuwe energie en inspiratie met zijn speech over  de ‘power of ideas’. Hij ging daarbij in op het verloop van zijn eigen loopbaan en de kennis en vaardigheden die nodig zijn om een verschil te kunnen maken in de wereld: “Als je een oprechte en gedegen visie hebt, ben je in staat om bergen te verzetten.”

Tijdens het middagprogramma werden de pitches en presentaties van de studenten en young professionals geperfectioneerd en vervolgens door een vakjury – bestaande uit prominenten van de parnters – beoordeeld. Aan het einde van de 24 uur maakte deze vakjury tijdens de grote winnaarsceremonie de vier winnende teams bekend. 

De winnende ideeën
Het winnende team van de businesscase ‘Destroy the Bank’ bedacht een idee voor een online markt waar klanten hun data aan corporates kunnen verkopen. De vertegenwoordigers van partner ABN AMRO verkozen dit als het beste idee omdat het anticipeert op de ingrijpende ontwikkelingen in de fintech wereld. De winnaars van de case ‘A Logistic Nightmare’ van Port of Rotterdam en CGI bedachten een strategie waarbij de bestaande database wordt geïntegreerd met een real-time continuous informatiesysteem. Dit systeem wordt vervolgens gekoppeld aan een slimme transport-app. Het grote voordeel van dit systeem is dat data continu wordt aangeleverd en daarom up-to-date blijft. Dit bevordert de planning en het management van operaties in de Rotterdamse haven en leidt bovendien tot minder ongelukken en vertragingen. Het winnende team van de case ‘Grey Suits on a Bike’ bedacht een strategie om studenten en young professionals meer te betrekken bij duurzaamheidsissues. Door middel van medezeggenschap en georganiseerde duurzaamheidsevenementen wordt de kloof tussen een duurzaam idee en een duurzaam bedrijf kleiner, wat aansluit bij de missie van Clean Tech Delta. Bovendien ontstaat er volgens het winnende team op deze manier een win-win situatie voor beide partijen. Studenten en young professionals doen werkervaring op en bouwen aan hun netwerk, en Clean Tech Delta werkt samen met frisse, jonge geesten en vergroot en promoot zijn clean tech community. Het meest opmerkelijke idee kwam echter van het winnende team van de case ‘Rotterdam Navel Gazing as Success Factor’. Dit team bedacht een proces waarbij menselijk haar wordt gerecycled en verwerkt wordt tot producten bestemd voor onder andere de textielindustrie. Rotterdam Partners bejubelden de hoge mate van innovativiteit en creativiteit van dit idee.

Getting it Done Battle
Met hun overwinning behaalden de vier teams een plaats in de volgende ronde – de Getting It Done Battle – waar de teams de mogelijkheid krijgen om hun ideeën verder uit te werken binnen de bedrijven en strijden voor de felbegeerde titel ‘Rotterdam Most Excellent’, een aanbevelingsbrief van burgemeester Aboutaleb en voormalig premier Jan Peter Balkenende, en een all inclusive reis naar Boston.

Talenten werken met topbedrijven
De 24 Hour Creation Battle is onderdeel van de Rotterdam 100. Binnen de Rotterdam 100 worden studenten en young professionals geschoold in innovatie en ondernemerschap door onder meer SMO, Erasmus Universiteit Rotterdam, Hogeschool Rotterdam, Gemeente Rotterdam en het Erasmus Centre for Entrepreneurship. Tijdens dit traject gaan zij in multidisciplinaire teams aan de slag met het oplossen van bedrijfscases samen met vooruitstrevende Rotterdamse bedrijven zoals ABN AMRO, CGI, Port of Rotterdam, Clean Tech Delta en Rotterdam Partners. Met de Rotterdam 100 beogen burgemeester Aboutaleb en de betrokken prominenten, bedrijven, gemeentelijke instellingen en kennisinstellingen de volgende stap te zetten in de ontwikkeling van een ondernemende en innovatieve beroepsbevolking.

Op de hoogte blijven van de ontwikkelingen rondom de Rotterdam 100? Houd de website van SMO in de gaten en volg ons op Twitter, Facebook en LinkedIn!

 

Contact